Την Παρασκευή 1 Ιουνίου εκατοντάδες Ελληνες ιστολόγοι ένωσαν τη φωνή τους «για την Αμαλία», το κορίτσι που έδωσε επί 18 χρόνια μια ηρωική μάχη με τον καρκίνο, αλλά και με την αδιαφορία και την ανικανότητα του συστήματος υγείας.
Η Αμαλία άφησε με το δικό της ιστολόγιο (το fakellaki. blogspot. com) σπουδαία κληρονομιά στην ελληνική κοινωνία. Κι αυτή η κληρονομιά δεν είναι μόνο η ευαισθητοποίηση, πρόσκαιρη ίσως, γύρω από το πρόβλημα που η ίδια, αλλά και χιλιάδες συμπολίτες μας αντιμετωπίζουν. Χάρη στην Αμαλία καθιερώθηκε και στην Ελλάδα ένα Νέο Μέσο επικοινωνίας: Τα blogs (web + log= διαδικτυακό σημειωματάριο ή ιστολόγιο, όπως τείνει να ονομάζεται, με μία λέξη, στα ελληνικά)!
Η αυθόρμητη κινητοποίηση των Ελλήνων ιστολόγων δε θα μπορούσε να μείνει απαρατήρητη από τα παραδοσιακά Μέσα Επικοινωνίας, που αφιέρωσαν χρόνο και χώρο στο θέμα. Αλλά και από την πολιτική εξουσία. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πρώην υπουργός και βουλευτής (αλλά και ιστολόγος!) Ευάγγελος Βενιζέλος κατέθεσε στη Βουλή των Ελλήνων ολόκληρο το περιεχόμενο του ιστολογίου της Αμαλίας, ενώ κατατέθηκε και σχετική επερώτηση.
Στη σύντομη ιστορία τους, τα ελληνικά ιστολόγια, τα οποία σήμερα ξεπερνούν τα 2.000, έδειξαν κι άλλες φορές τη δυναμική τους. Την άνοιξη του 2006 δεκάδες ιστολόγοι, αντιδρώντας σε συγκεκριμένες εκπομπές της κρατικής τηλεόρασης και με σύνθημα «θέλω να μην πληρώνω για την ΕΡΤ», πρότειναν να μην καταβάλλεται το ανταποδοτικό τέλος για την ΕΡΤ που έρχεται μαζί με το λογαριασμό της ΔΕΗ. Την ίδια περίπου εποχή, πολλά θεσσαλονικιώτικα (και όχι μόνο) ιστολόγια αντιτάχθηκαν στα περίφημα σχέδια για την «ανάπλαση» της πλατείας Αριστοτέλους και συνέβαλαν, με τον τρόπο τους, στην ακύρωσή τους. Πάλι στη Θεσσαλονίκη, αρκετά ιστολόγια εξέφρασαν την αντίθεσή τους στην υποθαλάσσια αρτηρία, αλλά και στην επέκταση του αεροδιαδρόμου 10-25. Πλήθος, όμως, ήταν και οι διαμαρτυρίες για το κλείσιμο του web site «cultureguide. gr» από το υπουργείο Πολιτισμού, αλλά και για την απομάκρυνση της Μαριάννας Κορομηλά από την ΕΡΑ με πρόσχημα τη λήξη της σύμβασής της. Εν εξελίξει είναι, επίσης, η συγκέντρωση υπογραφών για τον Αντώνη Τσιπρόπουλο, ο οποίος πρόκειται να δικαστεί σύντομα, επειδή στην ιστοσελίδα του www. blogme. gr (ένα ηλεκτρονικό ευρετήριο-«βιβλιοθήκη») υπήρχε σύνδεσμος, που παρέπεμπε σε τρίτο web site το οποίο, σύμφωνα με καταγγελία γνωστού εκδότη, φιλοξενούσε κείμενα «υβριστικού περιεχομένου». Τέλος, η πρόσφατη λογοκρισία ενός έργου στην έκθεση «ArtAthina» ξεσήκωσε, επίσης, κύμα αντιδράσεων στον ελληνικό ιστοχώρο.
Τόσο τα παραπάνω όσο και η πρωτοφανής σε μέγεθος και ένταση κινητοποίηση - παρέμβαση των ιστολόγων «για την Αμαλία» δείχνουν πως είμαστε μάρτυρες μιας πραγματικής επανάστασης στο χώρο της επικοινωνίας, αλλά και της δημιουργίας ενός νέου δημόσιου χώρου που κανείς πλέον δεν μπορεί και δε δικαιούται να αγνοεί, αλλά και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει την εξέλιξή του στο άμεσο μέλλον.
Εχουμε λόγους να είμαστε επιφυλακτικοί, υιοθετώντας μια κριτική στάση απέναντί στα ιστολόγια, καθώς κάθετι που έχει δύναμη γίνεται πάντοτε αντικείμενο διεκδίκησης, ελέγχου, προσεταιρισμού και εκμετάλλευσης. Εχουμε λόγους να ανησυχούμε, γιατί το νέο μέσο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από λογής λογής κακόβουλους, υβριστές, προβοκάτορες, οι οποίοι μάλιστα προστατεύονται από την «ανωνυμία» που μπορεί να τους παρέχει. Κι έχουμε, ακόμη, λόγους να προβληματιζόμαστε για το κενό στην ενημέρωση από τα παραδοσιακά -κυρίως από τα τηλεοπτικά- μέσα ενημέρωσης και την αδυναμία τους να εκφράσουν τη σύγχρονη κοινωνία.
Σίγουρα, όμως, έχουμε πολύ περισσότερους λόγους να αισιοδοξούμε για μια κοινωνία που οι πολίτες της μπορούν να είναι ενεργοί, που μπορούν να εκφράζονται χωρίς διαμεσολάβηση, που τα ανακλαστικά τους θα είναι οξυμμένα και δε θα βουλιάζουν στον καναπέ της παθητικής τηλοψίας. Και σε μια τέτοια κοινωνία οι ιστολόγοι πρόκειται να παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο.
Οσο για τα παραδοσιακά μέσα, τις εφημερίδες, τα περιοδικά, το ραδιόφωνο, οι δημοσιογράφοι δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν, εάν ανοίξουν τις σελίδες, τις συχνότητες και την καρδιά τους στα ιστολόγια. Χωρίς τσιγγουνιές, χωρίς ανταγωνιστική διάθεση, χωρίς καχυποψία. Το «Sunday» είναι ένα από τα πρώτα περιοδικά ποικίλης ύλης στην Ελλάδα που το έκανε καταγράφοντας το φαινόμενο στα πρώτα του βήματα, ανοίγοντας μια σελίδα για τα blogs και τα web sites. Και θα συνεχίσουμε και στο μέλλον…
Αντρέας Παναγόπουλος
apanagopoulos@ekdotiki.gr
sunday-date. blogspot. com
Tuesday, June 12, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment